regulamin
Regulamin Stowarzyszenia
Regulamin Stowarzyszenia zwykłego pn. Stowarzyszenie Przyjaciół Frycza
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie Przyjaciół Frycza i zwane jest dalej „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nieposiadającym osobowości prawnej.
- Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zwykłym w rozumieniu ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
- Podstawą działania Stowarzyszenia są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 j.t.) oraz postanowienia niniejszego Regulaminu.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.
- Celem działania Stowarzyszenia jest:
- Kultywowanie historii i pielęgnowanie tradycji Liceum;
- Upamiętnianie ważnych wydarzeń z historii Liceum;
- Udzielanie Liceum wsparcia materialnego i rzeczowego wspomagającego rozwój pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej;
- Wspieranie działalności Liceum w zakresie realizacji jego celów, w tym programu wychowawczego i profilaktycznego Liceum;
- Działalność wspomagająca naukę, edukację i wychowanie, w szczególności przez przekazywanie wniosków i opinii dotyczących doskonalenia organizacji nauczania oraz działalności wychowawczej i opiekuńczej w Liceum;
- Pobudzanie i organizowanie aktywności absolwentów i rodziców uczniów na rzecz Liceum;
- Pobudzanie aktywności oraz udzielanie pomocy i wspieranie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i wymagających opieki socjalnej;
- Pobudzanie aktywności oraz udzielanie pomocy uczniom w podejmowanych przez nich inicjatywach mających na celu poszerzenie wiedzy i rozwijanie zainteresowań kulturalnych, sportowych i technicznych;
- Tworzenie płaszczyzny wymiany informacji i doświadczeń pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi.
- Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez nieodpłatne:
- Prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej i edukacyjnej;
- Organizowanie uroczystości jubileuszowych i zjazdów absolwentów;
- Organizowanie wykładów, warsztatów, wystaw, zebrań dyskusyjnych, odczytów, konferencji, seminariów, pokazów, koncertów oraz innych imprez;
- Organizowanie wycieczek;
- Organizowanie imprez kulturalnych;
- Współpracę z organizacjami i instytucjami, których cele są zbieżne z celem Stowarzyszenia lub chcą wspierać realizację celów Stowarzyszenia;
- Występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych organów administracji i instytucji;
- Publiczne zabieranie głosu w sprawach objętych celami Stowarzyszenia;
- Współdziałanie z samorządem terytorialnym, instytucjami, organizacjami i innymi podmiotami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz rozwoju lokalnych społeczności;
- Prowadzenie lub wspieranie prowadzenia zajęć służących rozwijaniu zainteresowań oraz talentów młodzieży;
- Prowadzenie lub wspieranie prowadzenia zajęć o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, opiekuńczym, profilaktycznym lub integracyjnym dla młodzieży;
- Prowadzenie lub wspieranie akcji o charakterze charytatywnym.
- Członkiem stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem
- Nowych członków przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia po rozpatrzeniu deklaracji o wstąpieniu do Stowarzyszenia. Od decyzji odmownej przysługuje odwołanie do Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
-
- Członkostwo ustaje w przypadku skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.
- Skreślenie z listy członków następuje na skutek:
- śmierci członka
- złożenia przez członka Zarządowi pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia.
- Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd Stowarzyszenia.
- Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje z powodu:
- niewykonywania przez członka postanowień Regulaminu lub uchwał Stowarzyszenia,
- podejmowania przez członka działań rażąco sprzecznych z celami Stowarzyszenia,
- działania na szkodę Stowarzyszenia,
- niepłacenia składki członkowskiej przez co najmniej 12 miesięcy oraz zaprzestania aktywnego uczestnictwa w działaniach Stowarzyszenia przez okres co najmniej 6 miesięcy.
- Decyzję o wykluczeniu podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Od jego decyzji przysługuje odwołanie do Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o wykluczeniu. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3 członków i wybierany jest przez Zebranie Członków. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu oraz Skarbnik. Na funkcję Prezesa, Wiceprezesa oraz Skarbnika wybiera Zebranie Członków.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- Realizowanie uchwał Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności.
- Kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- Opracowywanie programów i uchwalanie planów pracy Stowarzyszenia.
- Przyjmowanie członków i pozbawianie członkostwa.
- Przygotowywanie projektu budżetu Stowarzyszenia.
- Uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia z zastrzeżeniem pkt 20 regulaminu Stowarzyszenia.
- Zwoływanie Zebrań Członków.
- Rozstrzyganie sporów między członkami Stowarzyszenia powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia składa się z 3 członków i wybierana jest przez Zebranie Członków. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz 2 członków Komisji. Na funkcję Przewodniczącego wybiera Zebranie Członków.
-
- Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli oraz żądać wyjaśnień.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Zebraniu Członków wnioski w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu.
- Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swojej działalności na Zebraniu Członków.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
-
- Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu organu.
- W przypadku równości głosów przy podejmowaniu uchwał przez Zarząd lub Komisje Rewizyjną, decydujący głos ma odpowiednio Prezes lub Przewodniczący.
- Uchwały Zebrania Członków Stowarzyszenia podejmowane są zwykłą większością, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.7
- W razie, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu organów może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie danego organu. W trybie tym nie można powołać więcej niż połowy składu organu.
- Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
-
- Podejmowanie przez Zarząd stowarzyszenia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
- Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
- nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego;
- ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego;
- zawarcie umowy kredytu albo pożyczki;
- przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy;
- zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 5 000 zł.
- Zmiana regulaminu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby Członków. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Zebranie Członków wskazuje likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia.